Guru Ini Dipuji Ramai Selepas Jaga Murid Tahun 1 yang Terbuang Air dewasa Dalam Seluar

Posted on
Rocket WOBDapatkan khabar yang paling viral setiap hari:

Kita semua tahu, murid bagi sekolah rendah dan menengah baru sahaja memulakan sesi pembelajaran bagi tahun 2018. Banyak keletah dan gelagat lucu murid-murid Tahun 1 yang dirakam oleh ibu bapa mereka, berjaya mencuri perhatian netizen. Mana tidaknya, ini lah kali pertama mereka berpisah dengan ibu bapa dan perlu berdikari tanpa mengharapkan pada sesiapa.

macam baru-baru ini, tular di laman sosial di mana, murid lelaki Tahun 1 menangis kerana takut dimarahi oleh guru setelah dia terbuang air dewasa di dalam seluar. Alololo kesianyaa diaa!

“Tadi kat sekolah ada seorang murid melayu tahun 1 waktu rehat duduk dalam bilik air, menangis teresak-esak..”

Sumber: Facebook

Menurut Mohd Salimi Ahmad, guru bagi murid tersebut, dia perasan situasi itu apabila ramai murid yang keluar masuk dalam tandas berkenaan. Apabila ditanya, guru yang ada di situ memaklumkan bahawa ada seorang murid yang terbuang air dewasa di dalam seluar.

“Habis kena baju dan seluar dia..”

Ketika di sana, ada dua orang lagi guru yang terlibat, turut membantu murid tersebut untuk menyelesaikan masalahnya. Mujur ada baju t-shirt dan seluar pendek di dalam stor sekolah sebagai simpanan bagi apa-apa yang terjadi.

Guru berkenaan cuba memujuk murid tersebut kerana dia masih lagi menangis. Katanya kepada murid itu,

“Tak apa Man (bukan nama sebenar), tak sukar menangis ye, bukan ada apa-apa pun. Sekarang Man masuk ke tandas, buka baju semua, bersihkan badan Man, nanti dah habis keluar tukar baju lain ye..”

Sumber: Facebook

Guru itu turut meminta murid itu tersebut untuk meletakkan baju kotornya ke dalam plastik, supaya senang bapa murid berkenaan untuk membawanya pulang.

Sedang guru ini menunggu murid itu menukar baju, dia berborak dengan guru lain, di mana dia tahu murid itu menangis kerana malu pada kawannya dan takut sekiranya dimarahi oleh guru. Mereka turut meletakkan situasi murid tersebut kepada anak-anak mereka, sekiranya benda yang sama berlaku kepada anak-anak.

“Kita pun ada anak dewasa macam ni, kita kena bayangkan kalau anak kita sendiri kat sekolah jadi macam ni, tentu dia pun akan rasa sama macam budak ni rasa. Betul tak?”

Sumber: Facebook

Usai sahaja menukar baju, guru itu membawa murid tersebut ke kantin memandangkan dia masih belum makan sejak pagi. Tetapi gelagat murid itu yang hanya makan sedikit dan nampak riak gusar di wajahnya, guru itu pun berkata,

“Kenapa makin sikit je? Tak apa, kamu makan je banyak-banyak. Tak sukar takut. Cikgu tak marah kamu sebab kamu tak masuk kelas lagi. Sebab cikgu kelas kamu dah tahu kamu tak makan lagi, jadi kamu makan je ye..”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *